Wandelverhalen en - ervaringen.

De haas, de fazant en Minka, een fabel op zich! 14 nov 2012

Voordat we naar de schaapjes zouden gaan om ze te voeren en te checken, zijn we eerst nog even gaan wandelen in Midden Delfland. Het veld is zo drassig bij de schapen, dus echt trainen en energie kwijt kunnen, lukt niet goed. Dus eerst maar even uit rauzen.

Nu ben ik al een tijdje me bewust van het 'jaag'gedrag van Minka. Dus ben weer flink aan het trainen met het los lopen, dat wanneer ik luid en duidelijk fluit ( soort van noodstop), ze gelijk terug komt en vooral met echt lekkers beloond wordt. Dit gaat allemaal prima, maar de echte test moest natuurlijk een keer komen nog.... Nou zijn er op zich geen fazanten en hazen daar overdag, aangezien er ook veel hondenuitlaatservices zijn en wandelen in het gebied.

Met Minka heerlijk genoten en we waren al bijna aan het eind van de wandeling. We namen het iets rustiger fietspad, want die uitlaatservices vinden we alle twee niet echt je-van-het. Tja... iets rustiger, dus .... aan het eind zaten er ineens een haas en een fazant op de weg. Minka zag ze, ik riep haar nog ( ipv fluiten duhhhh), maar Minka koos voor de haas en zag in haar ooghoek de fazant de struiken in gaan. Ik bleef er toch wel aardig rustig onder, doordat ik gelukkig het terrein wel op m`n duimpje ken.  Ik maakte me al klaar voor een zoektocht in het gebied. Ik floot nog eens een keer heel hard en verdraaid.... daar kwam ze over het bruggetje al weer terug aan zetten. Pffff, gelukkig. Ik wilde haar bij me roepen en dus kunnen belonen, maar... ze was die fazant echt niet vergeten. Dus hup, langs me heen en de struiken in... Zucht, die fazant zal wel ergens de boom in gaan en dan blijft ze daar vast het beest aan staan blaffen. Dus dat wordt struinen. Ik fluit nog eens een keer... en verdraaid, daar kwam ze weer. Nog wel in jacht- en speurstand, maar wel even een kort oogcontact met haar. Wanneer ze aardig in m`n buurt is, zorg ik dat ze me echt heel goed ziet. Ik ga vol in haar pad staan en geef haar een duidelijk commando 'down' zoals bij de schapen, flink wat druk er op en ... ze gaat down. Terwijl ik haar beloon met vleesjes, kan ik haar ook direct aanlijnen.

tsss stom dat ik nu vast moet zeg...

Wauw... het werkt dus toch, wat wat allemaal trainen tijdens de wandelingen en het druk zetten bij de schapen. Met een opgelucht en trots gevoel liepen we saampjes terug naar de auto om alsnog naar de schaapjes te gaan.

dag haasje en fazantje, ik weet waar jullie wonen...

Start van de herfst 2012

Hilversumse Hei

Een prachtig uitgestrekt gebied!!! En wat was het er mooi. De heide tegen de bloei aan, maar nog geen paarse zee. Drie reeën gezien, waarvan een heel dichtbij. Heel gave ervaring, zeker een aanrader om nog eens naar toe te gaan, zeker met minder warm weer aangezien er weinig watermogelijkheden zijn.

Minka heeft gezwommen!!!!

Echt nooit gedacht dat ze dat nog eens ging doen zeg!!!!!!!!!! Wat ben ik trots op haar. Na wat spelen in het water, legde ik m`n fotocamera weg om zelf even wat dieper te gaan. Minka bleef achter me aan lopen. Al aan haar vragend hoe ver ze durfde te gaan, bleef ze mee lopen totdat ze ineens bij haar voorpootjes geen grond meer voelde. Wat ze daarvoor altijd deed, was heel hard terug rennen naar de kant. Nu bleef ze aardig in de buurt. Ik begeleidde haar door haar vast te houden in haar nek en hup... ineens ging ze en waren alle pootjes los!!! OOOOOOHHHHH wat een kick zeg! Daarna nog een paar herhaald en nu wilde ik het wel vast leggen ook.... dus m`n telefoon uit de tas opgehaald en nog een keer gedaan. Doordat ik haar minder kon steunen, ging ze meer spetteren, maar eigenlijk zwemt ze heel netjes. Je ziet wel een beetje paniek in de ogen als alle pootjes los zijn, de ademhaling wordt ook sneller. Maar al met al niet verkeerd. Steeds een rondje om me heen, erg knap van haar! Op naar de volgende keer!!!!!!

Landgoed Groeneveld

Wat een prachtige omgeving zeg!!!! De honden mogen er heerlijk los, er is veel zwemwater wat zeer goed uit kwam met een warme dag als deze. En er waren veel schaduwplekken. Heerlijk genoten en zeker om vaker bij terug te komen!

Rondje Broekpolder, via top Vlaardingen.

Daar ben ik snel klaar mee: wat een aanfluiting zeg. Ik had besloten eerst linksom te gaan en zo te eindigen langs het water. Na tien minuten konden we weer omkeren, doordat het gebied was afgezet. Vervolgens dan maar rechtsom. Dan word je dus echt langs aggenebes paadjes gestuurd waarbij OF het riet je lijf snijdt, OF het onkruid je tot boven je oren uit groeit... Nee, veel te benauwend en snel afgekapt en zelf een alternatieve route gelopen. Vervolgens nog gaan uitwaaien in Midden Delfland, want wat ging ik daar weg met een rotgevoel.

Bleiswijkse Zoom

Een heel leuke lokatie om te wandelen, verrassend leuk!

Een lekker gras- en plassengebied waar de honden ook veel los kunnen lopen. Ook het stuk over de dijk is erg leuk met een prachtige omgeving. Zie verder de foto`s in het menu hiernaast.

De zomervakantie gaat van start!!!!!

Vanaf maandag 9 juli gaan we weer op ontdekkingstocht door Nederland. Maandag begin ik met een van de TOP-wandelingen. Een nieuwe loktatie dit keer: Benthuizen. Aangezien die dag ook het hardlopen start, begin ik met een kortere wandeling en in de buurt. Ik heb ook nog andere bezigheidjes nog te doen morgen, zodat de rest van de week echt 'vrij' voor de honden is.

Overzichtskaart:

Ervaring: een leuke wandeling door open velden, soms bijna niet-nederlands. Op deze 7 km wandeltocht wederom geen een wandelaar tegen gekomen!
Bij warm weer zorgen dat er genoeg afkoeling is voor de hond. Op zich ook te vinden in de buurt, veel watertjes en vijvertjes. De route is goed aangegeven en er valt eigenlijk niet mis te lopen. Een nadeel: er gaat een groot gedeelte langs en door de golfbaan. Dat stuk is af te snijden als je er eenmaal een keer bent geweest. Het had voor mij geen toegevoegde waarde, aangezien ik liever door echt natuurgebied loop.
Maar; voor herhaling vatbaar!

Woensdag 11 april

Vandaag met Minka weer eens naar Meijendel geweest. Daar staan in een gedeelte Konikspaarden ( niet zo blij mee sinds ze Minka een keer hebben willen omringen doordat ze haar angst voelden) en er lopen Hooglanders in de duinen. Op de terugweg zagen we al verse sporen en vlak voor het einde kwam er inderdaad een Hooglander uit de struiken zetten. Al ruim te horen, want ze walsen alles plat, hihihihi. Een lekkere wandeling waarin ik m`n nieuwe lens goed heb kunnen uitproberen.

Planning voor 8 april:

Ik ben gek op de routes van TOP. Deze komen steeds meer in Nederland op en zo ook nu dus een in Maasland. Vandaag hebben we daar gewandeld. Zalig!

Planning voor 18 februari:

De oranje route en een stukje van de blauwe route in het Hollands Duin, nabij Hotel Duionoord in Wassenaar: http://www.staatsbosbeheer.nl/Activiteiten/Hollands%20Duin/Wandelroutes%201-5%20km.aspx